Mmh sugar!

Jag tänkte dela medmig av ett skit gött recept till er! Dom här kakorna är inte alltför krångliga att göra och är väldigt goda. Om inte alla ljuger då och säger att dom är goda fast dom inte är det......

Chokladbegär (ca 20st dock för mig blev det mååånga fler!)

5,5 dl havregryn
4 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin, rumstempererat
3/4 dl farinsocker
1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
2 dl mörk choklad, grovhackad
3/4 dl kakao nibs
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
3/4 tsk rivet apelsinskal
1/2 dl vatten
Ljus choklad för doppning, minst 400g

* Om du inte hittar några Nibs kan du använda fint hackad riktigt mörk choklad (minst 70 % kakao) istället.

1. Förvärm ugnen till 200 °C. Blanda mjöl, bakpulver, smör, socker, havregryn och salt så att konsistensen blir ungefär som brödsmulor. Tillsätt sirap, choklad, nibs, apelsinskal och vatten och blanda samman till en deg.


2. Rulla försiktigt degen i antingen en lång rulle eller i flera små (c:a 5-7 cm i diameter). Lägg degrullarna i kylskåpet i 30 minuter.


3. Skär sedan degen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakpapper på.



4. Sätt i kakorna i ugnen och sänk temperaturen till 175 °C. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-15 min.
Ta ut dem och låt dem svalna på ett ugnsgaller

5. När kakorna har svalnat, smält den ljusa chokladen i ett vattenbad och doppa undersidorna av kakorna med hjälp av två gafflar.

(Jag behövde bara 200g choklad, men receptet säger 400g. Gör som ni vill!)

Klart! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com
RSS 2.0