Delicatobollar.

Jag hittade det här receptet på hemmagjorda delicato bollar för ett tag sen. Jag tyckte det såg supersmarrigt ut och var absolut tvungen att testa! Har precis bakar klart dom och dom blev jätte goda (och mäktiga..) så då tänkte jag dela med mig av receptet så ni också kan testa om ni har lust :)




Delicatobollar

 

100 g smör (rumsvarmt)

1,5 dl florsocker

2 msk starkt kaffe

25 g ljus choklad, smält

1,5 tsk kakao

1 msk vaniljsocker

4 dl havregryn

 

100 g smält ljus choklad

 

 

Gör så här:

Mixa havregrynen i en mixer så det blir fina smulor.

 

Vispa smör och florsocker med en elvisp och tillsätt sedan kaffet. Vispa tills det blandas.

Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet.

 

Smält den ljusa chokladen  i en skål i micron eller över vattenbad och häll sedan ner den i smeten.

Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat.

 

Ställ in i kylen en halvtimme.


Tag sedan fram ur kylen och rulla i lagom stora bollar.
Ställ sedan in dem i frysen i en halvtimme.

Smält choklad i en skål i micron och rulla bollarna i chokladen.
Avsluta med att rulla dem i kokos.

Låt dem stelna i kyl en stund innan de avnjuts :)


Tyvärr så var våran mixer isär plockad (fråg mig inte varför) så min smet blev inte helt slät, men det blev att bra ändå tyckte jag.


Receptet är från bliminjast.se, tycker ni ska kolla hennes blogg. Den är underbar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

hora jag gjorde sånna i onsdags

2012-05-25 @ 22:34:55
URL: http://holycow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com
RSS 2.0